16 najlepších otázok na pohovor s kandidátmi (a čo hľadať v ich odpovediach)

Ste šťastný a prečo? Koľkokrát je myš ťažšia ako slon? Koľko metrov štvorcových pizze sa každý rok spotrebuje u nás?

Manažéri už počuli o použití týchto „kreatívnych“ otázok na identifikáciu najlepších kandidátov. Našťastie bolo zistené, že pre inteligentných a kvalifikovaných kandidátov, sú rovnako hlúpe, ako pre manažérov. (V skutočnosti, spoločnosti ich začali postupne vyraďovať z rozhovorov už pred niekoľkými rokmi.)

Ale keď sa rozprávate s ľuďmi, aby sa pripojili k vášmu tímu, musíte byť kreatívny. Koniec koncov, existuje len niekoľko otázok, ako odhaliť, kto skutočne kandidáti sú.

Ak chcete pomôcť, môžem vám poskytnúť niekoľko nápadov na ďalšie odhalenie kandidátov. Tu sú niektoré z najlepších otázok týkajúcich sa pracovného pohovoru, ktoré si môžete porovnať s odpoveďami, ktoré by ste mali očakávať.

16 najlepších otázok na pohovor, ktoré môžete použiť v ďalšom interview:

1) „Povedzte mi o tom, ako ste si stanovili ťažké ciele a čo ste urobili preto, aby ste ich dosiahli?

Ak hľadáte kandidáta, ktorý je zameraný na ciele a výsledky, potom táto otázka vám pomôže zistiť, či budú schopní zvládnuť ciele, ktoré ste pre nich mali pripravené. Skvelá odpoveď poukazuje na to, že chápu, aké ťažké sú ciele, a koľko veľa úsilia vynaložili na dosiahnutie svojich cieľov pri zachovaní vysokej úrovne kvality práce.

2) „Povedzte mi, ako by ste predávali produkt / službu [názov vašej spoločnosti].“

Jedná sa o jedinečný a náročnejší prístup ku kandidátovi všeobecnou otázkou „Čo robí naša spoločnosť?“ To núti kandidátov, aby sa pripravili na pohovor a tiež vytvorili presvedčivú a správnu odpoveď.

Niektorým kandidátom vyššie uvedené príde viac prirodzenejšie než iné otázky. Napríklad, pre niekoho, kto je na pohovore na predajnú alebo marketingovú pozíciu to môže byť jednoduchšie ako pre niekoho, kto by robil pohovor na pozíciu, ktorá by bola administratívna – a to je v poriadku. Nemusíte nevyhnutne posudzovať to, čo vám povedia. Bude však zaujímavé vidieť, akým spôsobom každý kandidát premýšľa a ako formuluje odpoveď.

3) „Povedzte mi o svojich vzťahoch s ľuďmi, s ktorými ste pracovali.“, „Ako by ste opísali tie najlepšie?“

Každý tím je iný, takže táto otázka vám pomôže zistiť, či bude kandidát šťastný, produktívny, či sa hodí do vášho tímu a či sa vám páči. Ich odpoveď vám napovie, ako sa začlenia k ostatným – a aké druhy vzťahov chcú mať.

Mnohí kandidáti váhajú s kritikou na svojich spolupracovníkov a šéfov, takže bude tiež zaujímavé, aby ste počuli, ako vám odpovedia o ich najhorších pracovných vzťahoch.

4) „Akú úlohu alebo aký konkrétny projekt by ste považovali za svoj najvýznamnejší kariérny úspech?“

Veľa firiem strávilo niekoľko rokov hľadaním jediného, ​​najlepšieho pohovoru, ktorý ukáže, či si najmete alebo nenajmete toho správneho kandidáta. Odpovede kandidátov na túto otázku vám povedia o ich predchádzajúcom úspechu a o ich zmysle pre vlastníctvo. Skvelá odpoveď ukáže, že sú presvedčení o svojej práci a profesionálnej voľbe, zatiaľ čo sú pokorní a dávajú príklad druhým.

5) „Čo profesionálne ste urobili, čo sa vám podarilo, ale nie je to skúsenosť, ktorú by ste chceli opakovať?“

Odpoveď kandidáta na túto otázku vám poskytne predstavu o tom, ako kandidát videl prácu, s ktorou nebol veľmi spokojný, čo sa v každom momente môže stať každému vo svojej práci. Odpovede kandidátov sa zvyčajne rozdeľujú do niekoľkých kategórií:

  • Niečo menil. Venujte pozornosť tomu, či rozumie hodnote tej práce pre podnikanie, alebo či si jednoducho myslí, že je príliš dobrý pre takú prácu.
  • Niečo bolo naozaj ťažké. Prečo to bolo ťažké? Bolo to preto, že to bolo zle naplánované, zle vykonané alebo niečo iné? Komu je to kladené za vinu?
  • Niečo súvisiace s tímom. Následne pokračujte otázkami týkajúce sa tímu a aká bola jeho úloha v tíme a tak ďalej.

6) „Je lepšie byť dokonalý neskôr, alebo dobrý hneď?“

Pre väčšinu spoločností je správna odpoveď „dobrý a hneď“. Je dôležité nechať niekoho niečo dokončiť, aby to bolo dobré. Ak váš kandidát odpovie „záleží na tom“, vypočujte si ho. Samotná otázka je formulovaná tak, že kandidáti dokážu zistiť, či je ich odpoveď správna alebo nesprávna tak, že od vás hľadajú znamenia typu „Smerujem správnym smerom“. Snažte sa vtedy zostať neutrálnymi. Ak ich záver zostane na strane „dobrý a hneď“, potom ich priority sú pravdepodobne na správnom mieste.

7) „Môžete mi do piatich minút vysvetliť niečo, čo je zložité, ale ovládate to dobre?“

Je to oveľa lepší test inteligencie než iné testy a je tiež veľkým meradlom kandidátskej vášne a charizmy.

„Niečo“ v tejto otázke nemusí byť spojené s prácou – môže to byť hobby, športový tím, niečo technické … čokoľvek, naozaj. Jeho odpoveď vám povie, ako dobre váš kandidát pochopí zložité predmety a ako dobre dokáže jasne vyjadriť zložitý predmet niekomu, kto o tom veľa nevie. Kandidáti, ktorí sú nadšení a vedomí niečoho – a dokážu to dobre povedať – sú pravdepodobne charizmatickí, nadšení a vplyvní v práci.

8) „Aká je vaša definícia tvrdej práce?“

Niektoré organizácie sa pohybujú vo veľmi odlišných úrovniach. Táto otázka je efektívnym spôsobom, ako sa dozvedieť, či váš kandidát bude schopný držať krok so zvyškom tímu. Tiež vám pomôže identifikovať niekoho, kto je „tvrdým pracovníkom v prestrojení“, čo znamená niekoho, kto by v súčasnosti mohol byť v úlohe, ktorá nie je pre neho vhodná, a nechce pracovať niekde, kde si môže skutočne „zašpiniť ruky“.

9) „Ak by som si mohol vypočuť každého, s kým ste pracovali, aké percento by nebolo vašim fanúšikom?“ „Ak by som sa s týmito ľuďmi rozprával, aké slová by najčastejšie používali na to, aby vás opísali?“

V práci sa nemusíte páčiť všetkým po celý čas. Odpoveď na túto otázku vám pomôže zistiť, či váš kandidát má dostatok úsilia a presvedčenia na to, aby odradil malé percento svojich kolegov, ale nie toľko, aby bol polarizujúcou osobou.

Následné sledovanie indikátorov je najdôležitejšie. Vo jeho odpovediach by ste mali byť povzbudený slovami ako „vášnivý“ a znepokojovaný slovami ako „tvrdohlavý“.

10) „Povedzte mi o čase, keď ste sa zlomili.“

Stará ale dobrá otázka. Toto je skúšobný a pravdivý test na sebapoznanie. (Úprimne povedané, na dobrých kandidátov by malo byť vidieť, že nemajú pripravenú odpoveď.) Niekto, kto vie prevziať kontrolu nad svojím zmätkom, vie sa z toho niečo naučiť, je zvyčajne pokorný a pozorný. Kandidáti, ktorí obviňujú ostatných alebo dávajú „falošnú stopu“ (niečo ako „pracoval som príliš tvrdo a vyhorel“) sú výstražné červené svetielka.

11) „Kto je najchytrejšia osoba, ktorú poznáte osobne?“

Táto otázka testuje koho kandidát hodnotí. Núti kandidáta, aby premýšľal o skutočnej osobe, ktorú pozná, a potom vyjadril to, čo robí túto osobu inteligentnou. Ideálne odpovede sa od seba líšia, ale môžu zahŕňať konkrétne príklady osôb, ktoré si vybral. Testuje kandidátovu schopnosť premýšľať o niekoľkých osobách naraz a potom sa o nich vyjadriť. Môže sa tiež týkať schopností hodnotenej osoby, napríklad pri rozhodovaní, pri schopnosti spájať ľudí, pri túžbe osoby po učení alebo pri rôznych aplikáciách vecí, ktoré sa naučil.

12) „Čo je to, čo by ste boli šťastný robiť každý deň po zvyšok svojej kariéry?“

Aj keď je dôležité zamestnať si šikovnú osobu, je tiež dôležité najať si niekoho, kto bude pravdepodobne spokojný s prácou, na ktorú ste osobu najali. Takáto otázka pomôže odhaliť to, čo robí každého kandidáta šťastným v práci – čo je skvelý spôsob, ako zistiť, či si budú užívať svoju úlohu a zostanú dlho v spoločnosti.

13) „Ak by ste mali 40 000,- € na vybudovanie vlastného podniku, čo by ste urobili?“

Táto otázka je obľúbená pre manažérov marketingových tímov.

Po prvé, druh podnikania, o ktorom sa kandidáti rozhodnú hovoriť, môže odhaliť veľa o ich záujmoch, hodnotách a kreatívnosti.

Po druhé, dá vám prehľad o tom, ako sú kandidáti v úlohe podnikateľov dôvtipní. Tým, že im poskytneme určitú sumu (v tomto prípade 40 000,- €), majú možnosť analyzovať, ako by tieto peniaze utrácali.

Najlepšie odpovede môžete dostať ak vám kandidáti ponúknu prehľad podnikania podľa nich, ak sa dostanú k tomu kam tieto peniaze posunú, koho by najskôr najali a tak ďalej.

14) „Aké bolo najväčšie rozhodnutie, ktoré ste urobili v minulom roku? Prečo bolo také veľké?“

Toto je skvelý spôsob, ako zistiť, ako kandidát pristupuje k rozhodovaniu. Vedel by rýchlo urobiť to veľké rozhodnutie, alebo by to trvalo dlho? Strávil by väčšinu času svojou úvahou o sebe alebo o tom, že sa ostatní zbláznili? Ako by urobil plán? Jeho odpoveď môže byť pracovná alebo osobná.

15) „Čo vás zatiaľ najviac prekvapilo v procese pohovoru?“

Toto je otázka, na ktorú sa žiadny kandidát skutočne nemôže pripraviť a poskytne vám informácie o tom, ako kandidáti cítia celú vec. Okrem toho môžete vidieť ako myslia. Tu hľadáte rôzne špecifiká.

16) „Máte na mňa nejaké otázky?“

Toto je ďalšia klasická otázka pre pohovor a tak isto ako pri tej vyššie uvedenej vidíte, ako kandidáti zmýšľajú o sebe. Odpoveď na túto otázku tiež ukazuje, čo je pre kandidáta dôležité.

Uvažujú nad kultúrou spoločnosti alebo nad kompenzáciou? Sú zvedaví na potenciál rastu alebo vzdelávacie príležitosti? Neexistujú žiadne správne alebo nesprávne odpovede, ale osobnosť a štýl komunikácie sú dôležitými faktormi, keď uvažujete o prijímaní niekoho, kto sa pripojí k vášmu tímu a tieto fakty môžete odhaliť pomocou týchto odpovedí.

Ing. Ľubor Kováč

Ing. Ľubor Kováč

Riaditeľ v: LUKO
Od roku 2000 pomáham slovenským firmám vyberať tých správnych ľudí a obsadzovať ich na tie správne miesta, pretože: "Dobre zorganizovaná skupina dokáže viac, ako desať 'osamelých vlkov'."
Ing. Ľubor Kováč